tiistai 30. tammikuuta 2018

Valmennusta kannattaa kokeilla - itselleen sopivalla tavalla


Kokoonnuimme tänään Virroilla Digiosalliseksi-työpajassa keskustelemaan valmentavasta opettajuudesta. Kokemuksia jaettiin niinkin vilkkaasti, että jäimme vielä yliajallekin käymään pedagogista keskustelua.

Kyllä. Opettajuus muuttuu, oppilaat muuttuvat ja oppiminenkin tapahtuu erilaisin keinoin kuin aiemmin. Hyviä käytäntöjä kannattaa jakaa, uusia opetusmetodeja kokeilla rohkeasti - vaikka epäonnistumisen uhallakin. Ellei muutosta tapahdu, ei opetuskaan voi kehittyä. Myös opettajan on kouluttauduttava ja haettava uusia ideoita jatkuvasti.

Työpajassa keskustelimme paljon valmennuksesta ja osallistamisesta, testasimme erilaisia valmennuksellisia metodeja ja pohdimme tiimi- ja yksilövalmennuksen eroja ja haasteita.

Ryhmätyöosuudessa pääsimme innovoimaan. Unohdimme kaikki opettajan työtä rajoittavat ohjeet, säännöt ja resurssit ja pohdimme sitä, mitä kaikkea omassa oppilaitoksessa voitaisiin tehdä ja pitäisi tehdä.

Hyviä ideoita yhdisti selkeästi yksi tekijä: koulurakennuksesta olisi hyvä päästä muualle oppimaan: autenttisiin ympäristöihin ja erilaisiin projekteihin. Positiivisin huomio oli kuitenkin se, että osa ilmoille heitetyistä ideoista on toteutettavissa sellaisenaan - ilman erillisiä lisäresursseja.

Valmentava opettajuus on käsitteenä laaja: kaikkea ei tarvitse eikä pidäkään sulattaa yhdeltä istumalta. Opiskelijoita osallistaviin kokeiluihin kannattaa kuitenkin lähteä. Etukäteen ei voi tietää mikä milläkin ryhmällä toimii ja mikä omalle opettajapersoonalle parhaiten sopii.

Opiskelijan innostus ja motivointi on kuitenkin keskiössä. Innostunut, positiivinen ja opiskelutaitoinen opiskelija oppii helposti myös uusia asioita.

Keskustelua voidaan jatkaa Padlet-seinällä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti